10 ting der forhindrer dig i at sige fra

Har du svært ved at sige fra? Måske har du en god grund. Her får du 10 årsager til, at du ikke siger fra.

 

Får du ikke altid sagt fra, selvom du føler dig presset? Du ved godt, at du skal passe på dig selv for at undgå et liv med stress, angst og tomhed, så hvorfor er det alligevel så svært? Det burde jo være lige ud ad landevejen, men det er det bare ikke.

Her får du 10 eksempler på årsager til, at du ikke siger fra.

10 grunde til at du ikke siger fra

  • Du er ikke bevidst om, at dine grænser bliver overskredet. Du kan mærke, at du føler dig træt, presset, udmattet, mangler overskud og ikke har så meget at give af, men du er ikke opmærksom på, at årsagen til, at du har det sådan, er, at dit liv presser dig ud over dine grænser. Derfor kan du heller ikke sige fra over for det
  • Du har vænnet dig til, at livet er hårdt, opslidende og fuld af pligter, og er derfor ikke bevidst om, hvor hårdt du kører dig selv i hverdagen
  • Du har et urealistisk billede af, hvad du kan, og bør holde til i dit liv
  • Du har aldrig lært at være god ved dig selv, at prioritere dine behov, at tillade dig selv at have det sjovt, og at prioritere at gøre de ting du har lyst til i stedet for dét, du bør. Derfor kommer du ubevidst til at planlægge dit liv på en måde, der gør det nødvendigt for dig at veje pligten over lysten
  • Du har ikke lært, hvornår og i hvilke situationer du skal skubbe ansvar fra dig. Derfor opdager du det ikke, når du bliver uretfærdigt bebyrdet, og kommer til at acceptere ansvar, som ikke reelt hører til hos dig
  • Du har ikke lært, hvordan du konkret skal gøre, hvis du har brug for at sige nejtak til ansvar, skyld og forpligtelser. Det kan have den konsekvens, at din automatiske reaktion er at acceptere det, når der lander et problem hos dig
  • Du får dårlig samvittighed når du siger fra, og passer på dig selv. Du kan få en følelse af at svigte, at tage en dårlig beslutning, at være utilstrækkelig eller tro at du er et dårligt menneske. Du tillader dig selv at gå over dine grænser for at holde din samvittighed ren
  • Du tager det ind, og bliver ramt af det, når du bliver bebrejdet, anklaget og angrebet for at passe på dig selv. Du presser dig selv for langt for at undgå konflikter, ballade og anklager
  • Du har ikke lært, hvordan du skal håndtere konsekvenserne af at sige fra, respektere dine grænser og passe på dig selv. Derfor kan det opleves som om, at du river en bærende væg ud af en bygning, når du pludselig begynder at sige nej. Det kan i en periode virke som om det truer med at få dit liv til at brase sammen, hvilket kan føles uoverskueligt
  • Du har lært, at det er en dårlig og forbudt ting at have nej-hatten på

Vil du være bedre til at sige fra i dine relationer?

Klik her, og se de 3 måder jeg kan hjælpe dig på

 

Kunne du lide indlægget?

    Hvis du tror, at dine venner vil få noget ud af artiklen, må du meget gerne dele den med dem. Du finder knapper til deling på alle sociale medier lige herunder.
    Få besked, når jeg udgiver tips om personlig udvikling og parforhold ved at synes godt om mig på Facebook eller skrive dig op til mit nyhedsbrev.

Tilmeld dig mit nyhedsbrev

* indicates required

Se tidligere nyhedsbreve.

Coaching Psykoterapi Parterapi

Share

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.