7 tilstande der kan skabe stress

Har du stress? Måske mangler du at mærke, at du godt må prioritere at skabe plads til dig. Her beskriver jeg 7 eksempler på tilstande, der kan ende med at gøre dig stresset.

Hvis du er stresset, skyldes det måske, at du ikke har følelsen af, at du godt må passe på dig selv.

Hvis du savner mere ro, tid og plads til dig selv, kan der være flere grunde til det. Herunder giver jeg et par eksempler. Du kan nok ikke genkende dig selv i alle punkterne, men måske er der et par af dem, der gælder i dit eget liv.

7 tilstande der kan skabe stress

Du mangler øvelse i at give dig selv omsorg

Hvis du er stresset, kan det skyldes, at du mangler kontakt til den helt grundlæggende omsorgsgivende side af dig selv, som du skal bruge til at passe på dig selv. Måske har du aldrig lært, at det er vigtigt at passe på dig selv, eller hvordan du konkret kan gøre det. Hvis du har det på den måde, så risikerer du helt naturligt at forsømme dig selv i din hverdag, så du ikke bliver fyldt op med energi. Det gør, at du mangler den grundlæggende energi, som kan du skal bruge for at kunne mærke dig selv, sige fra og forsvare dig selv, når der er stressende omstændigheder i dit liv. Du kan arbejde med det ved at undersøge, hvordan du konkret har brug for at blive fyldt op med energi.

Du har lært at du skal præstere for at eksistere

Hvis du er stresset, er det måske fordi, du igennem dit liv har lært, at du skal præstere. for at kunne eksistere. Du er måske blevet rost og anerkendt for dine præstationer, men ikke så meget for det menneske, du er. Det kan være, at du har fået større forståelse, accept og opmærksomhed, når du selv har leveret nogle resultater, end når du har krævet noget af andre mennesker. Hvis du har det sådan, så risikerer du hurtigt at få stress, fordi du føler, at din identitetsfølelse hænger meget tæt sammen med dine resultater. Måske føler du, at du ikke ved hvem du er, hvis du ikke præsterer. Det kan du arbejde med ved at søge nye aspekter og dybder i, hvem du er som menneske.

Du har aldrig hørt stemmen fra din indre advokat

Hvis du går rundt med en følelse af at være presset og stresset, kan det skyldes, at du automatisk accepterer alle de pres, opgaver og ansvar, som du ser omkring dig – også selvom det måske slet ikke harmonerer med det, du vil inderst inde. Måske har du simpelthen ikke lært at sige nejtak og jatak og forsvare dig selv, fordi du aldrig har hørt stemmen fra din indre advokat. Når du er barn, er det dine forældres opgave at være din indre advokat. De skal lære dig, hvordan det lyder, når du passer på dig selv, og lytter til dine egne værdier i stedet for omverdenens værdier. Hvis du ikke har hørt den stemme, så kan du som voksen have svært ved at mærke dit eget ståsted, holdninger og værdier, og udtrykke dem, når du bliver udfordret. Du arbejder med det ved at undersøge dine egne værdier på en konkret måde – f.eks. ved at spørge “hvad synes jeg egentlig selv?”, når du føler dig presset i en bestemt retning i dit liv.

Du tror, at du ikke må være en byrde for andre

Hvis du er stresset, kan det også skyldes, at du igennem dit liv har lært, at du ikke må være en byrde for andre mennesker eller for et fællesskab, hvis du vil være en del af det. Du føler måske skyld eller skam, hvis du i en periode ikke kan levere et “overskud” gennem et økonomisk eller arbejdsmæssigt bidrag til fællesskabet eller samfundet. Det kan give dig stress, fordi du vil få dårlig samvittighed, når du rammer ind i en indadvendt, reflekterende og passiv periode i dit liv, som ellers kan være sund og god for dig. Hvis du har det sådan, så skal du måske spørge dig selv, om ikke det er OK at være en byrde en gang imellem. Er det ikke OK, at der i dit liv også er plads til dine behov? Du kan arbejde med det ved at træne at tage imod fællesskabets overskud, som du har brug for, når du selv ikke kan være aktiv og levere varen.

Du tager ikke dine grænser alvorligt

Hvis du er stresset, så har det sandsynligvis rigtigt meget at gøre med at du ikke har lært at tage dine grænser alvorligt. Måske er du igennem dit liv blevet vant til at skulle presse dig selv lidt længere end du selv har lyst til for at få accept og forståelse. Det kan få dig til i dag helt ubevidst at indrette dit liv på en måde, hvor du er nødt til at køre lidt over højeste gear for at følge med, og det slider selvfølgelig på dig. Hvis du har det på den måde, så er det på tide at du undersøger dine virkelige grænser, og finder ud af alternativer til din måde at leve på i dag. Sandsynligvis er der plads til et liv fuld af omsorg og rum til dig, hvis du først tillader dig selv at tænke tanken, og derefter får konkret træning i at mærke dine grænser og tage dem alvorligt.

Du har ikke lært at sætte grænser

Det bliver lettere for dig at passe på dine grænser og tage dem alvorligt, hvis du samtidig også arbejder på at udtrykke dem. En del af dine grænser handler om dine relationer til andre mennesker. Måske har du aldrig lært helt konkret hvordan du kan sige fra og passe på dig selv i dine relationer. Det kan få dig til at tie stille og acceptere alt for meget uhøflig opførsel fra andre mennesker, når du i virkeligheden burde sige fra. Får det lov at fortsætte sådan, så risikerer det hurtigt at udvikle sig til stress, fordi du bliver presset af en masse holdninger, som ikke er dine egne. Hvis du har det sådan, så skal du arbejde med at få større bevidsthed om dine grænser samtidig med at du får konkret træning i at udtrykke dem.

Dine behov giver dig dårlig samvittighed

Hvis du er stresset, kan det skyldes, at du har aldrig har lært selv at respektere dine behov, og derfor får dårlig samvittighed, når du mærker dem. Dine behov er f.eks. tid til dig selv, ro omkring dig, mulighed for hvile, kærlighed, omsorg, spændende udfordringer, selvbestemmelse, sjove oplevelser, ting du har lyst til at købe og mening i dit liv. Hvis du ikke har lært at respektere dine behov, kan du risikere at opleve dem som en besværlighed, en forhindring der skal overvindes eller som en uacceptabel egoisme. Hvis du har det sådan, så risikerer du at få stress, fordi kommer til at modarbejde og forsømme dig selv, hver gang du mærker de behov, som kan være med til at fylde dig op. Du arbejder med det ved at undersøge dine behov, og prøve at tage dem alvorligt i stedet for at modarbejde dem.

Vil du gerne acceptere og værdsætte alle dine menneskelige facetter?

Klik her, og se de 3 måder jeg kan hjælpe dig på

 

Kunne du lide indlægget?

    Hvis du tror, at dine venner vil få noget ud af artiklen, må du meget gerne dele den med dem. Du finder knapper til deling på alle sociale medier lige herunder.
    Få besked, når jeg udgiver tips om personlig udvikling og parforhold ved at synes godt om mig på Facebook eller skrive dig op til mit nyhedsbrev.

Tilmeld dig mit nyhedsbrev

* indicates required

Se tidligere nyhedsbreve.

Coaching Psykoterapi Parterapi

Share

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.